nataliejohnsson

Alla inlägg den 22 december 2018

Av Natalie Tenggren - 22 december 2018 20:49

Natten har vart lugn idag, vaknade bara två gånger och ville äta.

Gick upp vid 7 tiden och kollade på lite TV, men Thea tyckte de va på tok för tidigt tydligen och ville somna om igen efter en stund, inte mig emot, vi låg och mös i soffan fram till kl 9.


Dock så vaknade jag i morse av att jag legat konstigt och hade va helt öm i ena bröstet, japp, mjölkstockningsvarning, men efter ett varmt bad lite senare och en hungrig unge så släppte det, halleluja.


Dagen har annars vart lugn, eller ja, vi har städat lägenheten då vi skulle få folk hem.

Thea har nämligen fått sin första gummekaka av sin gudmor. 

Och vad är gummekaka undrar ni, för att samanfatta kort.

Enligt gammal tradition i Torestorp och Älekulla ska barnen dagen före julafton få en vetekaka av sina gudföräldrar.

Kakan läggs i en julklappsbeklädd låda tillsammans med några presenter, godis och kakor från gudföräldrarna.

Att ge bort en gummekaka, eller julekaka, symboliserade gudföräldrarnas uppskattning och ansvar för barnet under den mest utsatta åldern, alltså barndomen." Gummikaka ger man fram till det att barnet konfemerar sig.

Jag bara älskar denna tradition. Som alla barn älskar man ju presenter, och att få tjuvstarta julen med några småpresenter och godis var ju inte helt fel. 

 

De bjöds på risgrynsgröt gjord i min crockpot, julskinka och vörtbröd. smarigt värre :D

Damen hade ju fått för sig att inte sova sin vanliga kvällsvila, så när gästerna väl hade åkt hem så var de bums i säng.

Hon somnade nästan på sturt med mat i mun. Tyvärr så vaknade hon efter en stund och hade jätte ont i magen, var länge sedan hon hade så ont i magen, mammas lilla plutta.

Tog en stund innan de gick över, och en ännu längre stund innan hon lyckades somna igen.

Men nu är kl 22.30 och hon sover äntligen gott i sin säng efter lite velande.


 

Väntar med spänning på gästerna



 

Mamma och Thea


 

Gumor har anlänt

 

Gudmor och Thea


 

Paketöppning


 

Måste ju smaka såklart och se om de är godkänt


 

En sånhär har jag önskar mig säger Thea

 

Sötaste klänningen   

 

Men lådan va roligast.


Gummepresenterna av gudmor Lisette

 

 

 

Nu laddar vi batterierna för en tur till de gula huset imorgon för lite sista julklappsshopping.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards