nataliejohnsson

Alla inlägg den 8 november 2011

Av Natalie Tenggren - 8 november 2011 20:04

Aftonblader är bra grejer det=)
är en sida som jag besöker minst 5 ggr per dag..

Nu när jag satt och kollade igenom deras artiklar hittade jag lite om magproblem, då jag och jag vet några till som jag jobbar med har problem med detta så tycker jag att det är lite intressant att kolla runt lite på vad forskare säger om just dom symtomen som jag har och vad det kan bero på och jag hittade en artikel om just detta.


http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article13876456.ab

Funktionell dyspepsi (magkatarr)

Vad: Ungefär samma symptom som Ibs men besvären sitter högre upp i buken, från magsäcken eller tolvfingertarmen.

Symtom: Snabb mättnadskänsla efter måltider, illamående, ibland halsbränna eller sura uppstötningar. Magsår ger liknande symtom.

Vad kan du göra? Gå igenom dina ätvanor och din livssituation. Ofta är funktionell dyspepsi livsstilsrelaterat. Men försök inte att behandla genom att äta syrareducerande läkemedel (omeprazol). Magsyran finns i buken för att ta död på bakterier som du sväljer ner med maten. Det finns mildare preparat som till exempel Novalucol.

När ska du söka hjälp? Funktionell dyspepsi söker man ofta inte läkare för, i första hand kan du se över din livssituation.


Detta stod det om min mage, eller a Snabb mättnadskänsla efter måltider, illamående,

är väl det som jag käner av nästan dagligen och det är inte så jätte kul att må illa efter varje måltid, men jag försöker att inte stressa i mig maten, vilket kan vara ganska svårt med tanke på hur man jobbar ibland=P
Sedan oxå att jag knappast äter något, jag äter frukost och sedan kan jag inte äta något på hela resten av dagen typ, iaf fram tills lite senare på kvällen, detta händer oftast bara när jag jobbar på dagen har jag tänkt på.

Men hemma är jag oxå ganska slarvig med maten och inte är hungrig osv.. Jag måste verkligen börja tänka lite på att börja äta, även om jag inte äter mycket kanske jag ska äta ofta fast lite. Blir ju dock svårt på jobbet, men när man är ledig kanske man får göra så...


Jaja, det tåls att träna på=)

Ovido - Quiz & Flashcards